Petua dan Ubat Tradisional Klasik

Kejang Usus (Perut)



Cara mengubati kejang usus (perut)

Suruhlah pesakit terlentang, pegang salah satu kakinya lalu urutlah dengan tekan muka ibu jari di celah antara bu jari kaki dengan jari keduanya dengan kekuatan 7, dimulai dari hujung lalu ke pangkal sampai jarak 4 cm.


Lakukan hal ini selama 2 minit lalu ganti urut kaki lainnya. Sesudah itu urutlah titik di sisi luar bawah siku dengan urut tekan muka ibu jari selama 2 minit.

Gunakan kekuatan 5 kemudian ganti tangan yang lain. Selanjutnya urut titik di hujung selangka, kirin dan kanan dengan kekuatan 5 selama 2 minit.

Gunakan teknik urut muka tiga jari. Lanjutkan dengan mengurut bahagian atas pantat dan sisi pinggang.

Gunakan teknik urutan tiga jari di kedua sisi pinggang pesakit selama 3 minit, gunakan kekuatan 4. Lalu gunakan urutan pangkal telapak dari belakang pinggang ke arah pantat selama 4 minit dengan kekuatan 7.

Sesudah itu gunakan urutan pangkal telapak tangan untuk mengurut bahagian ulu hati ke arah pusat selama 1 minit dengan kekuatan 4. Kemudian gunakan teknik urut tiga jari dengan kekuatan 4.

Kemudian gunakan teknik urut tiga jari dengan kekuatan 3 mulai dari perut kiri pesakit, ke atas kemudian menurun ke arah perut kanan, jadi arah gerakannya seperti jarum jam, setengah putaran saja selama 2 minit.

Akhirnya gunakan teknik urut jari di titik 6 cm pada bahagian di atas selangka. Cukup sekali urut tapi tekanlah selama 30 saat dengan kekuatan 6.

0 Comments to “Kejang Usus (Perut)”

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...