Petua dan Ubat Tradisional Klasik

Batuk Biasa & Batuk Teruk Berkahak



Cara mengubati batuk biasa & batuk teruk

Yang dimaksudkan batuk biasa asalah batuk yang berkaitan dengan influensa atau kerana kelelahan fizik dan kerana debu. Rawatan urut berguna untuk meringankan penderitaan pesakit.

Untuk menghilangkan sama sekali penyakit ini harus digunakan resepi ramuan tradisional.

1. Pertama gunakan urut menghilangkan rasa lelah, setelah itu gunakan empat jari untuk mengurut empat titik di bawah ketiak, tekanan 4 waktu cuku 2 minit. Sesudah itu pindahlah ke bahagian kiri kanan tulang belakang. Gunakan urut muka ibu jari dari bawah ke atas dengan kekuatan 5 selama 10 detik. Ulangi sebanyak 10 kali.

Ramuan Untuk Batuk.

Batuk teruk : Sering disebut juga batuk kokol atau batuk berat.

Ramuan untuk ubat sapu / gosok:

- Ambil jahe secukupnya, minyak tanah secukupnya. Dan kecubung secukupnya. Semua bahan ditumbuk dan dicampur kemudian gosokkan pada bawah pinggang anda.

Ramuan Untuk Diminum :
- 7 lembar daun sirih, Gula batu secukupnya, Air bersih 1 gelas.
Daun sirih dicuci bersih lalu direbus bersama gula dan air. Biarkan mendidih hingga airnya tinggal setengah gelas. Pemakaiannya adalah 3 kali sehari sesenduk makan.

Berikutnya gunakan jari tengah saja untu melakukan urut unyeng (muka tiga jari) dengan kekuatan 3 selama 20 detik pada titik-titik di bawah ini. Mulailah dari atas ke bawah. Ulangilah urutan ini 3 kali.

0 Comments to “Batuk Biasa & Batuk Teruk Berkahak”

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...