Petua dan Ubat Tradisional Klasik

Sengal-sengal Badan



Cara mengubat sengal-sengal badan

Penyakit sengal-sengal (rheumatism) biasanya menyerang ketika usia seseorang itu meningkat tua, tetapi ada juga berlaku pada orang-orang muda.

Cara mengubatnya ada berbagai jenis, di antaranya:
Bawang Merah: Ambil tujuh ulas bawang merah dan ditumbuk. Masakkan dengan kira-kira enam camca besar minyak kelapa asli dan goreng hingga bawang itu menjadi hitam. Gunakanlah minyak itu untuk menggosok di sendi-sendi yang sengal itu.

Halia: Ambil dua ketul halia kira-kira 10cm, sebiji telur ayam kampung dan madu lebah kira-kira dua camca teh. Halia diparut atau ditumbuk , dibubuh sedikit air dan kemudian diperah, ambil airnya dan bubuh dalam gelas. Masukkan madu dan kuning telur lalu dibancuh hingga sebati. Minumlah dua hari sekali. Insya Allah sembuh.

Lada Hitam: Lada hitam kira-kira dua puluh biji ditumbuk hingga menjadi serbuk. Bubuh sedikit minyak kelapa dan minyak kayu putih. Gosoklah pada sendi-sendi yang lenguh-lenguh itu.

Daun Lengkuas: Daun lengkuas lira-kira lima helai, daun serai wangi tiga helai, daun kunyit lima helai dan daun jerangau lima helai lalu direbus semuanya dalam satu periuk dengan airnya kira-kira dua gelen. Gunakan air itu untuk mandi pagi dan petang.

0 Comments to “Sengal-sengal Badan”

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...